Woody Allen, el cual no necesita presentación, es
autor de muchas interesantes películas, varias de ellas obras maestras del
cine, y creador de un mundo donde los perdedores natos, me refiero a los que
tienen mala suerte en el amor, tenían por fin su justo hueco en el celuloide.
De vez en cuando se pone a las órdenes de otros directores, con guión escrito
por ellos, y aunque pase lo dicho anteriormente, Allen tiene tanto carisma que
hace que parezcan esas películas escritas por él.
Y ésta no lo es menos, ya que reúne algunas
características muy suyas: la ciudad de Nueva York y una manera peculiar de ver
las relaciones amorosas o existenciales, incluso una visión poco frecuente de
los judíos ortodoxos de la ciudad.
Pero también hay un detalle que algunas veces Allen
nos muestra detenidamente: la prostitución, vista sin prejuicios y con una
cierta apología de la profesión. Hasta ahí bien, pero lo que hace esta película
diferente a las suyas es que no está dirigida por él, ni siquiera el guión es
suyo.
El director y guionista es el actor John Turturro
(“Haz lo que debas”), que ya retrató la ciudad en sus otras incursiones como director.
Aquí es Fioravante, un co-propietario de una librería neoyorkina que cierra por
la crisis.
Su socio Murray (Allen) le propone un extraño negocio
para volver a ganar dinero y ganarse la vida: convertirse en gigoló, acostarse
con mujeres que Murray le encontrará. Todo irá más o menos bien, y empezarán
las confusiones, sobre todo cuando conozca a Avigal (Vanessa Paradis, la
cantante y actriz francesa ex pareja de Johnny Depp), viuda de un judío
ortodoxo, que vive en el barrio de Williamsburgh, poblado por judíos ortodoxos,
que no sólo controlan el barrio sino que tienen su propia Policía.
Los enredos se dispararán, ya que de Avigal está
enamorado Dovi (Liev Schreiber, “RKO 284”), y utilizará al cuerpo policial para
detener a Murray y llevarlo ante un Tribunal de los judíos ortodoxos, más
propio de una película de Fellini y de la Mafia que otra cosa.
Turturro lleva con oficio las situaciones y sabe
evitar la moralina, pero también caer en el toque libertino por que sí. Una
comedia arriesgada, más propia del cine europeo que del americano, que toma al
espectador por inteligente.
APRENDIZ
DE GIGOLÓ: * * * *
Woody Allen, al qual no li cal presentacions, és autor
de moltes interessants pel·lícules, algunes d’elles obres mestres del cinema, i
creador d’un món on els perdedors nats, em refereixo als que tenen mala sort en
l’amor, tenien per fi el seu just lloc en el cel·luloide. De tant en tant, es
posa a les ordres d’altres directors, amb guió escrit per ells, i encara que
pugui passar allò que s’ha dit anteriorment, Allen té tant carisma que fa que
semblin aquestes pel·lícules escrites per ell. I aquesta no ho és menys, ja que
reuneix algunes característiques ben seves: la ciutat de Nova York i una manera
peculiar de veure les relacions amoroses o existencials, fins i tot una visió
poc freqüent dels jueus ortodoxos de la ciutat. Però també hi ha un detall que
algunes vegades Allen ens mostra amb detall: la prostitució, vista sense
prejudicis i amb una certa apologia de la mateixa professió. Fins aquí bé, però
el que fa aquesta pel·lícula diferent a les seves és que no està dirigida per
ell, ni tan sols el guió és seu. El director i guionista és l’actor John
Turturro (“Fes el que hagis de fer”), que ja va retratar la ciutat en les seves
altres incursions com a director. Aquí és Fioravante, un co-propietari d’una
llibreria novaiorquesa que tanca per la crisi. El seu soci Murray (Allen) li
proposa un estrany negoci per tornar a guanyar diners i guanyar-se la vida:
esdevenir un gigoló, anar-se al llit amb dones que en Murray l’hi trobarà. Tot
anirà més o menys bé, i començaran les confusions, sobretot quan conegui
l’Avigal (Vanessa Paradis, la cantant i actriu francesa exparella de Johnny
Depp), vídua d’un jueu ortodox, que viu al barri de Williamsburgh, poblat per
jueus ortodoxos, que no només controlen el barri sinó que tenen la seva pròpia
Policia. Els embolics es dispararan, ja que de l’Avigal està enamorat en Dovi
(Liev Schreiber, “RKO 284″), i utilitzarà al cos policial per detenir Murray i
portar-lo davant un tribunal dels jueus ortodoxos, més propi d’una pel·lícula
de Fellini i de la Mafia que no pas una altra cosa. Turturro porta amb ofici
les situacions i sap evitar la moralina, però també caure en el toc llibertí
perquè sí. Una comèdia arriscada, més pròpia del cinema europeu que l’americà,
que pren l’espectador per intel·ligent.
APRENENT DE GIGOLÓ: ****
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada