La reciente
película francesa “En la casa” de François Ozon, premiada con la Concha de Oro
en el Festival de San Sebastián, nos mostró una historia parecida a la película
que comentamos aquí: un profesor se interesa por un alumno peculiar hasta lo
imprevisible. En la francesa, era un profesor de Literatura, frustrado
escritor, quien se obsesionaba por un alumno que sabía describir la vida
cotidiana de una familia cualquiera de clase media sin tener nada que envidiar
a maestros como Balzac. En la argentina “Tesis sobre un homicidio”, basada en
la novela de Diego Paszkowsky y dirigida por el aquí desconocido Hernán Godfrid, el profesor es un
abogado retirado, Roberto Bermúdez (Ricardo Darín), que da clases en la
Universidad de Buenos Aires. Uno de sus alumnos es Gonzalo (Alberto Ammann,
“Celda 211” ), hijo de una familia amiga de Bermúdez y que
vuelve después de una larga residencia en España (de ahí su acento argentino
casi inexistente, que si no fuera por las “eses” y “eshes” argentinas, pasaría
por uno de Valladolid). Ante la misma Universidad, aparece una mujer
brutalmente asesinada, y Bermúdez empieza a sospechar de Gonzalo obsesivamente,
y como su “colega” francés, empezará una especie de descenso a los infiernos
tratando de demostrar que su brillante y arrogante alumno es un psicópata
peligroso. Ricardo Darín es el centro de toda la trama, y su gran talento como
actor le basta para llevar toda la película a cuestas, por lo que los demás
actores son simples accesorios, correctos pero sin grandes alardes, del
omnipresente protagonista, que el relato logra que nos identifiquemos con sus
obsesiones. Calu Rivero es la parte femenina de la película, como Laura Di
Natale, la hermana de la chica asesinada. Sólo Alberto Ammann sabe dar buena
réplica a Darín, quizá por que su personaje es el motivo de la obsesión del
abogado, con un aire entre impasible y arrogante. Se mantiene el suspense hasta
un inesperado e implacable final, sin necesidad alguna de recurrir a tópicos de
Hollywood llenos de truculencia como “Seven”, pongamos por caso, dando
importancia a los personajes para el progreso de la historia, aunque no quede
al final todo lo redondo que se esperaría. François Ozon supo plasmar mejor la
historia final en su película, quizá por que daba la misma importancia a los
personajes secundarios, que enriquecían el intrigante argumento. Para acabar,
una anécdota: casualmente, Ricardo Darín era miembro del Jurado del Festival de
San Sebastián que dio la Concha de Oro a “En la casa”. Suponemos que le haría
gracia ver que él mismo había protagonizado una película con un punto de
partida similar.
TESIS SOBRE UN
HOMICIDIO: * * *
"TESIS SOBRE
UN HOMICIDIO" d'Hernán Godfrid
La recent pel.lícula
francesa "A la casa" de François Ozon, premiada amb la Petxina d'Or
al Festival de Sant Sebastià, ens va mostrar una història semblant a la pel.lícula
que comentem aquí: un professor s'interessa per un alumne peculiar fins d’allò
més imprevisible. A la francesa, era un professor de Literatura, frustrat
escriptor, qui s'obsessionava per un alumne que sabia descriure la vida
quotidiana d'una família qualsevol classe mitjana sense tenir res a envejar a
mestres com Balzac. A l'argentina "Tesis sobre un homicidio", basada
en la novel.la de Diego Paszkowsky i dirigida per l'aquí desconegut Hernán
Godfrid, el professor és un advocat retirat, Roberto Bermúdez (Ricardo Darín),
que dóna classes a la Universitat de Buenos Aires. Un dels seus alumnes és
Gonzalo (Alberto Ammann, "Celda 211"), fill d'una família amiga de
Bermúdez i que torna després d'una llarga residència a Espanya (d'aquí el seu
accent argentí gairebé inexistent, que si no fos per les "esses" i
"eshes" argentines, passaria per un paio de Valladolid). Davant de la
mateixa Universitat, hi apareix una dona brutalment assassinada, i Bermúdez
comença a sospitar de Gonzalo obsessivament, i com el seu "col.lega"
francès, hi començarà una mena de descens als inferns, mirant de demostrar que el
seu brillant i arrogant alumne és un psicòpata perillós. Ricardo Darín és el
centre de tota la trama, i el seu gran talent com actor en té prou per portar
tota la pel.lícula a sobre, perquè els altres actors són simples accessoris,
correctes però sense gaires ostentacions, de l'omnipresent protagonista, que el
relat aconsegueix que ens identifiquem amb les seves obsessions. Calu Rivero és
la part femenina de la pel.lícula, com la Laura Di Natale, la germana de la
noia assassinada. Només Alberto Ammann sap fer una bona rèplica a Darín, potser
perquè el seu personatge és el motiu de l'obsessió de l'advocat, amb un aire mig
impassible mig arrogant. Es manté el suspens fins a un inesperat i implacable
final, sense cap necessitat de recórrer a tòpics de Hollywood plens de
truculència com a "Seven", posem per cas, donant importància als
personatges per al progrés de la història, tot i que no quedi al final tot el
rodó que s'esperaria. François Ozon va saber plasmar millor la història final a
la seva pel.lícula, potser perquè donava la mateixa importància als personatges
secundaris, que enriquien l'intrigant argument. Per acabar, una anècdota:
casualment, Ricardo Darín era membre del Jurat del Festival de Sant Sebastià
que va donar la Petxina d'Or a "A la casa". Suposem que li faria
gràcia veure que ell mateix hi havia protagonitzat una pel.lícula amb un punt
de partida semblant.
TESIS SOBRE UN
HOMICIDIO: * * *
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