Entrades populars

dissabte, 4 de maig del 2013

TESIS SOBRE UN HOMICIDIO d'Hernán Godfrid







La reciente película francesa “En la casa” de François Ozon, premiada con la Concha de Oro en el Festival de San Sebastián, nos mostró una historia parecida a la película que comentamos aquí: un profesor se interesa por un alumno peculiar hasta lo imprevisible. En la francesa, era un profesor de Literatura, frustrado escritor, quien se obsesionaba por un alumno que sabía describir la vida cotidiana de una familia cualquiera de clase media sin tener nada que envidiar a maestros como Balzac. En la argentina “Tesis sobre un homicidio”, basada en la novela de Diego Paszkowsky y dirigida por el aquí desconocido Hernán Godfrid, el profesor es un abogado retirado, Roberto Bermúdez (Ricardo Darín), que da clases en la Universidad de Buenos Aires. Uno de sus alumnos es Gonzalo (Alberto Ammann, “Celda 211”), hijo de una familia amiga de Bermúdez y que vuelve después de una larga residencia en España (de ahí su acento argentino casi inexistente, que si no fuera por las “eses” y “eshes” argentinas, pasaría por uno de Valladolid). Ante la misma Universidad, aparece una mujer brutalmente asesinada, y Bermúdez empieza a sospechar de Gonzalo obsesivamente, y como su “colega” francés, empezará una especie de descenso a los infiernos tratando de demostrar que su brillante y arrogante alumno es un psicópata peligroso. Ricardo Darín es el centro de toda la trama, y su gran talento como actor le basta para llevar toda la película a cuestas, por lo que los demás actores son simples accesorios, correctos pero sin grandes alardes, del omnipresente protagonista, que el relato logra que nos identifiquemos con sus obsesiones. Calu Rivero es la parte femenina de la película, como Laura Di Natale, la hermana de la chica asesinada. Sólo Alberto Ammann sabe dar buena réplica a Darín, quizá por que su personaje es el motivo de la obsesión del abogado, con un aire entre impasible y arrogante. Se mantiene el suspense hasta un inesperado e implacable final, sin necesidad alguna de recurrir a tópicos de Hollywood llenos de truculencia como “Seven”, pongamos por caso, dando importancia a los personajes para el progreso de la historia, aunque no quede al final todo lo redondo que se esperaría. François Ozon supo plasmar mejor la historia final en su película, quizá por que daba la misma importancia a los personajes secundarios, que enriquecían el intrigante argumento. Para acabar, una anécdota: casualmente, Ricardo Darín era miembro del Jurado del Festival de San Sebastián que dio la Concha de Oro a “En la casa”. Suponemos que le haría gracia ver que él mismo había protagonizado una película con un punto de partida similar. 

TESIS SOBRE UN HOMICIDIO: * * *

"TESIS SOBRE UN HOMICIDIO" d'Hernán Godfrid

La recent pel.lícula francesa "A la casa" de François Ozon, premiada amb la Petxina d'Or al Festival de Sant Sebastià, ens va mostrar una història semblant a la pel.lícula que comentem aquí: un professor s'interessa per un alumne peculiar fins d’allò més imprevisible. A la francesa, era un professor de Literatura, frustrat escriptor, qui s'obsessionava per un alumne que sabia descriure la vida quotidiana d'una família qualsevol classe mitjana sense tenir res a envejar a mestres com Balzac. A l'argentina "Tesis sobre un homicidio", basada en la novel.la de Diego Paszkowsky i dirigida per l'aquí desconegut Hernán Godfrid, el professor és un advocat retirat, Roberto Bermúdez (Ricardo Darín), que dóna classes a la Universitat de Buenos Aires. Un dels seus alumnes és Gonzalo (Alberto Ammann, "Celda 211"), fill d'una família amiga de Bermúdez i que torna després d'una llarga residència a Espanya (d'aquí el seu accent argentí gairebé inexistent, que si no fos per les "esses" i "eshes" argentines, passaria per un paio de Valladolid). Davant de la mateixa Universitat, hi apareix una dona brutalment assassinada, i Bermúdez comença a sospitar de Gonzalo obsessivament, i com el seu "col.lega" francès, hi començarà una mena de descens als inferns, mirant de demostrar que el seu brillant i arrogant alumne és un psicòpata perillós. Ricardo Darín és el centre de tota la trama, i el seu gran talent com actor en té prou per portar tota la pel.lícula a sobre, perquè els altres actors són simples accessoris, correctes però sense gaires ostentacions, de l'omnipresent protagonista, que el relat aconsegueix que ens identifiquem amb les seves obsessions. Calu Rivero és la part femenina de la pel.lícula, com la Laura Di Natale, la germana de la noia assassinada. Només Alberto Ammann sap fer una bona rèplica a Darín, potser perquè el seu personatge és el motiu de l'obsessió de l'advocat, amb un aire mig impassible mig arrogant. Es manté el suspens fins a un inesperat i implacable final, sense cap necessitat de recórrer a tòpics de Hollywood plens de truculència com a "Seven", posem per cas, donant importància als personatges per al progrés de la història, tot i que no quedi al final tot el rodó que s'esperaria. François Ozon va saber plasmar millor la història final a la seva pel.lícula, potser perquè donava la mateixa importància als personatges secundaris, que enriquien l'intrigant argument. Per acabar, una anècdota: casualment, Ricardo Darín era membre del Jurat del Festival de Sant Sebastià que va donar la Petxina d'Or a "A la casa". Suposem que li faria gràcia veure que ell mateix hi havia protagonitzat una pel.lícula amb un punt de partida semblant.

TESIS SOBRE UN HOMICIDIO: * * *






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada