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dimecres, 8 de maig del 2013

LA VERDAD SOBRE EL CASO SAVOLTA de Antonio Drove LA VERITAT DE L'AFER SAVOLTA d'Antonio Drove








Hay películas que hay que verlas en su contexto, en la época en que se rodaron. Esta es una de ellas. Basada libremente en la novela de Eduardo Mendoza, que recrea la Barcelona de la I Guerra Mundial, con estallidos sociales y contraataques de bandas de pistoleros dedicadas a reprimir a los obreros. Una fábrica situada en la capital catalana, que fabrica armas que van precisamente a los Ejércitos aliados de la Gran Guerra, empieza a tener las protestas de sus obreros por las pésimas condiciones laborales, sus horarios y sueldos prácticamente de esclavos. Los jefes de la misma ven con temor esa rebelión y las reivindicaciones. Asimismo, se vislumbra la corrupción en la misma empresa: varios dirigentes venden armas de la empresa al Ejército alemán, es decir, las venden a los dos bandos que combaten. Por otro lado, está el futuro yerno del dueño, que tiene que ver en esto, y que inesperados acontecimientos le convertirán poco a poco en el nuevo amo… Notable crónica de aquellos convulsos tiempos, en una co-producción entre España, Italia y Francia, con actores de estos tres países. Reconocemos al actor francés Charles Denner, habitual de las películas de François Truffaut, como el futuro yerno de Savolta; Omero Antonutti como el propio Savolta; Stefania Sandrelli como la mujer del periodista… Por parte española, José Luis López Vázquez como un intrépido periodista que quiere hacer un artículo que valga la pena y dejar de escribir infames consultorios sentimentales. Pero los dirigentes de la empresa intentarán desacreditarlo… Ahora, los jefes y los obreros no actúan como aquellos salvajes de hace un siglo, las condiciones laborales de ahora, comparadas con aquellas, son mucho mejores, aunque aún siguen las reivindicaciones de los obreros. Pero esta película queda como un interesante testimonio de otra manera de hacer cine, que hoy en día nos parecerá un tanto desfasada, teniendo en cuenta lo desengañada que está la gente de ciertos sindicalistas, aunque sin olvidarnos de que hay que conocer la época en que se rodó: uno de los abogados de Atocha asesinados por la ultraderecha en Enero de 1977, antes de su tragedia personal, sugirió al director de la película, Antonio Drove, cuando éste compró los derechos de la novela de Eduardo Mendoza, que tenía que rodarla como fuese. Cuando la masacre, Drove se asustó y pospuso algún tiempo el proyecto, hasta que lo retomó con fuerza. Incluso hay una escena que recuerda a lo del bufete de Atocha: varios trabajadores de la fábrica asesinados a sangre fría por pistoleros, mientras se reunían para seguir protestando y preparar una gran huelga.

LA VERDAD SOBRE EL CASO SAVOLTA: * * *

“LA VERITAT DE L’AFER SAVOLTA” d’Antonio Drove

Hi ha pel.lícules que s’han de veure dins el seu context, en l’època en que es van rodar. Aquesta és una. Basada lliurement en la novel.la d’Eduardo Mendoza, que recrea la Barcelona de la Primera Guerra Mundial, amb esclats socials i contraatacs de bandes de pistolers dedicades a reprimir als obrers. Una fàbrica situada a la capital catalana, que fabrica armes que van precisament als Exèrcits aliats de la Gran Guerra, comença a tenir les protestes dels seus obrers per les pèssimes condicions laborals, els seus horaris i sous pràcticament d’esclaus. Els amos de la mateixa hi veuen amb por aquesta rebel.lió i les reivindicacions. Així mateix, s’albira la corrupció a la mateixa empresa: diversos dirigents venen armes de l’empresa a l’Exèrcit alemany, és a dir, les venen als dos bàndols que combaten. D’altra banda, hi ha el futur gendre de l’amo, que té a veure amb això, i que inesperats esdeveniments el faran a poc a poc el nou amo… Notable crònica d’aquells convulsos temps, en una coproducció entre Espanya, Itàlia i França, amb actors d’aquests tres països. Reconeixem l’actor francès Charles Denner, habitual de les pel.lícules de François Truffaut, com el futur gendre de Savolta; Omero Antonutti com el mateix Savolta, Stefania Sandrelli com la dona del periodista… Per part espanyola, en José Luis López Vázquez com un intrèpid periodista que vol fer un article que valgui la pena i deixar d’escriure infames consultoris sentimentals. Però els dirigents de l’empresa intentaran desacreditar-lo… Ara, els amos i els obrers no actuen com aquells salvatges de fa un segle, les condicions laborals d’ara, comparades amb aquelles, són molt millors, tot i que encara segueixen les reivindicacions dels obrers. Però aquesta pel.lícula queda com un interessant testimoni d’una altra manera de fer cinema, que avui dia ens semblarà una mica desfasada, tenint en compte que la gent és molt desenganyada de certs sindicalistes, encara que sense oblidar-nos que cal conèixer l’època en què es va rodar: un dels advocats d’Atocha assassinats per la ultradreta al Gener del 1977, abans de la seva tragèdia personal, va suggerir el director de la pel.lícula, Antonio Drove, quan aquest va comprar els drets de la novel.la d’Eduardo Mendoza, que havia de rodar-la com fos. Quan la massacre, en Drove es va espantar i va posposar algun temps el projecte, fins que el va reprendre amb força. Fins i tot hi ha una escena que recorda al del bufet d’Atocha: diversos treballadors de la fàbrica assassinats a sang freda per pistolers, mentre s’hi reunien per seguir protestant i preparar una gran vaga.

LA VERITAT DE L’AFER SAVOLTA: * * *

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