Hay películas que hay que
verlas en su contexto, en la época en que se rodaron. Esta es una de ellas.
Basada libremente en la novela de Eduardo Mendoza, que recrea la Barcelona de
la I Guerra Mundial, con estallidos sociales y contraataques de bandas de
pistoleros dedicadas a reprimir a los obreros. Una fábrica situada en la
capital catalana, que fabrica armas que van precisamente a los Ejércitos
aliados de la Gran Guerra, empieza a tener las protestas de sus obreros por las
pésimas condiciones laborales, sus horarios y sueldos prácticamente de
esclavos. Los jefes de la misma ven con temor esa rebelión y las
reivindicaciones. Asimismo, se vislumbra la corrupción en la misma empresa:
varios dirigentes venden armas de la empresa al Ejército alemán, es decir, las
venden a los dos bandos que combaten. Por otro lado, está el futuro yerno del
dueño, que tiene que ver en esto, y que inesperados acontecimientos le
convertirán poco a poco en el nuevo amo… Notable crónica de aquellos convulsos
tiempos, en una co-producción entre España, Italia y Francia, con actores de
estos tres países. Reconocemos al actor francés Charles Denner, habitual de las
películas de François Truffaut, como el futuro yerno de Savolta; Omero
Antonutti como el propio Savolta; Stefania Sandrelli como la mujer del
periodista… Por parte española, José Luis López Vázquez como un intrépido
periodista que quiere hacer un artículo que valga la pena y dejar de escribir
infames consultorios sentimentales. Pero los dirigentes de la empresa
intentarán desacreditarlo… Ahora, los jefes y los obreros no actúan como
aquellos salvajes de hace un siglo, las condiciones laborales de ahora,
comparadas con aquellas, son mucho mejores, aunque aún siguen las
reivindicaciones de los obreros. Pero esta película queda como un interesante
testimonio de otra manera de hacer cine, que hoy en día nos parecerá un tanto
desfasada, teniendo en cuenta lo desengañada que está la gente de ciertos
sindicalistas, aunque sin olvidarnos de que hay que conocer la época en que se
rodó: uno de los abogados de Atocha asesinados por la ultraderecha en Enero de
1977, antes de su tragedia personal, sugirió al director de la película,
Antonio Drove, cuando éste compró los derechos de la novela de Eduardo Mendoza,
que tenía que rodarla como fuese. Cuando la masacre, Drove se asustó y pospuso
algún tiempo el proyecto, hasta que lo retomó con fuerza. Incluso hay una
escena que recuerda a lo del bufete de Atocha: varios trabajadores de la
fábrica asesinados a sangre fría por pistoleros, mientras se reunían para
seguir protestando y preparar una gran huelga.
LA VERDAD SOBRE EL CASO
SAVOLTA: * * *
“LA VERITAT DE L’AFER SAVOLTA”
d’Antonio Drove
Hi ha pel.lícules que s’han de
veure dins el seu context, en l’època en que es van rodar. Aquesta és una.
Basada lliurement en la novel.la d’Eduardo Mendoza, que recrea la Barcelona de
la Primera Guerra Mundial, amb esclats socials i contraatacs de bandes de
pistolers dedicades a reprimir als obrers. Una fàbrica situada a la capital
catalana, que fabrica armes que van precisament als Exèrcits aliats de la Gran
Guerra, comença a tenir les protestes dels seus obrers per les pèssimes
condicions laborals, els seus horaris i sous pràcticament d’esclaus. Els amos
de la mateixa hi veuen amb por aquesta rebel.lió i les reivindicacions. Així
mateix, s’albira la corrupció a la mateixa empresa: diversos dirigents venen
armes de l’empresa a l’Exèrcit alemany, és a dir, les venen als dos bàndols que
combaten. D’altra banda, hi ha el futur gendre de l’amo, que té a veure amb
això, i que inesperats esdeveniments el faran a poc a poc el nou amo… Notable
crònica d’aquells convulsos temps, en una coproducció entre Espanya, Itàlia i
França, amb actors d’aquests tres països. Reconeixem l’actor francès Charles Denner,
habitual de les pel.lícules de François Truffaut, com el futur gendre de
Savolta; Omero Antonutti com el mateix Savolta, Stefania Sandrelli com la dona
del periodista… Per part espanyola, en José Luis López Vázquez com un intrèpid
periodista que vol fer un article que valgui la pena i deixar d’escriure
infames consultoris sentimentals. Però els dirigents de l’empresa intentaran
desacreditar-lo… Ara, els amos i els obrers no actuen com aquells salvatges de
fa un segle, les condicions laborals d’ara, comparades amb aquelles, són molt
millors, tot i que encara segueixen les reivindicacions dels obrers. Però
aquesta pel.lícula queda com un interessant testimoni d’una altra manera de fer
cinema, que avui dia ens semblarà una mica desfasada, tenint en compte que la
gent és molt desenganyada de certs sindicalistes, encara que sense oblidar-nos
que cal conèixer l’època en què es va rodar: un dels advocats d’Atocha
assassinats per la ultradreta al Gener del 1977, abans de la seva tragèdia
personal, va suggerir el director de la pel.lícula, Antonio Drove, quan aquest
va comprar els drets de la novel.la d’Eduardo Mendoza, que havia de rodar-la
com fos. Quan la massacre, en Drove es va espantar i va posposar algun temps el
projecte, fins que el va reprendre amb força. Fins i tot hi ha una escena que
recorda al del bufet d’Atocha: diversos treballadors de la fàbrica assassinats
a sang freda per pistolers, mentre s’hi reunien per seguir protestant i
preparar una gran vaga.
LA
VERITAT DE L’AFER SAVOLTA: * * *
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