Michelangelo
Antonioni fue de los cineastas más personales y también de los más difíciles de
comprender. Mucha de su obra trata de la incomunicación entre los seres
humanos, y ha tenido la admiración de todo el mundo. Incluso superestrellas de
Hollywood trabajaron en alguna película suya, como John Malkovich en una de sus
últimas películas, o la que comento aquí, que contó nada menos que con Jack
Nicholson cuando rodó también la película que le consagró definitivamente,
“Alguien voló sobre el nido del cuco” de Milos Forman. Como es habitual,
Antonioni narra de manera lenta la huida hacía adelante de un reportero de la
TV británica, David Locke (Nicholson), que en un país africano dominado por una
dictadura y con una guerrilla rebelde, después de quedarse su todoterreno
atascado en la arena del desierto, llega a pie a un pequeño poblado, y en el
hotel del lugar encuentra muerto a David Robertson (Charles Mulvehill), de un infarto. Decide intercambiar su identidad
con la del difunto y volver así a Europa. Mientras la mujer de Locke llora su
presunta muerte, el protagonista, ya con su nueva identidad, se pone en
contacto con los representantes de los guerrilleros rebeldes a los que el
difunto proporcionaba armas para derrocar al dictador. Hará un viaje que le
llevará a España y a ciudades como Almería, Osuna e incluso Barcelona. Aquí se
encontrará con una mujer (Maria Schneider, “El último tango en Paris”), que
como él huye del hastío de su vida. Todo el argumento muestra las obsesiones
del director, y en algunas frases pronunciadas por Nicholson se muestra cómo el
ser humano no digiere bien la vida en general. Para los espectadores de aquí,
resulta curiosa ver las ciudades antes mencionadas cómo eran en los últimos
años del franquismo, sobre todo Barcelona. No obstante, el ritmo lento de
Antonioni dificulta en muchos momentos seguir el argumento, aunque te intriga
saber qué pasará con el protagonista y por ello esperas al final, duro, seco, pesimista,
sin concesiones, una moda en aquella época del cine de autor. Pero no se
entiende por qué de la huida hacía adelante de Locke, aunque el director quiera
que nos lo imaginemos, mostrándonos pocas pinceladas de su pasado. Nicholson,
centro absoluto de la trama, se adapta perfectamente a la narración pausadísima
de Antonioni, nada que ver con sus películas americanas. En el reparto está
Josep Maria Caffarel, como el conserje de un hotel andalúz, y un cameo del ex
Presidente del Barça Joan Gaspart también como conserje, pero en Barcelona,
algo que él conoce perfectamente, pues es empresario del sector. Cine para ver
sin prejuicios y si no estás demasiado deprimid@.
EL REPORTERO: * *
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"EL
REPORTER" de Michelangelo Antonioni
Michelangelo
Antonioni va ser dels cineastes més personals i també dels més difícils de
comprendre. Molta de la seva obra tracta de la incomunicació entre els éssers
humans, i ha tingut l'admiració a tot arreu. Fins i tot superestrelles de
Hollywood van treballar en alguna pel.lícula seva, com John Malkovich en un
dels seus darrers treballs, o la que comento aquí, que va comptar ni més ni
menys que amb Jack Nicholson, quan va rodar també la pel.lícula que el va
consagrar definitivament, "Algú va volar a sobre el niu del cucut "de
Milos Forman. Com és habitual, Antonioni narra de manera lenta la fugida cap
endavant d'un reporter de la TV britànica, David Locke (Nicholson), que a un
país africà dominat per una dictadura i amb uns escamots rebels, després de
quedar el seu tot terreny encallat a la sorra del desert, arriba a peu a un
petit poblat, i a l'hotel del lloc troba mort a David Robertson (Charles Mulvehill), d'un infart. Decideix intercanviar la
seva identitat amb la del difunt i tornar així a Europa. Mentre la dona de
Locke plora la seva presumpta mort, el protagonista, ja amb la seva nova
identitat, es posa en contacte amb els representants dels guerrillers rebels
als quals el difunt proporcionava armes per enderrocar el dictador. Farà un
viatge que el portarà a Espanya i a ciutats com Almeria, Osuna i fins i tot
Barcelona. Aquí es trobarà amb una dona (Maria Schneider, "L'últim tango a
París"), que com ell, fuig del tedi dins la seva vida. Tot l'argument
mostra les obsessions del director, i en algunes frases pronunciades per
Nicholson es mostra com l'ésser humà no digereix bé la vida en general. Per als
espectadors d'aquí, resulta curiós veure les ciutats abans esmentades com eren als
darrers anys del franquisme, sobretot Barcelona. Tanmateix, el ritme lent
d'Antonioni dificulta en molts moments seguir l'argument, tot i que et pot intrigar
saber què passarà amb el protagonista, i per això hi espereu fins al final,
dur, sec, pessimista, sense concessions, una moda en aquella època del cinema
d'autor. Però no s'entén pas el perquè de la fugida cap endavant de Locke,
encara que el director vulgui que ens ho imaginem, mostrant-nos poques
pinzellades del seu passat. Nicholson, centre absolut de la trama, s'adapta
perfectament a la narració pausadíssima d'Antonioni, res a veure amb les seves
pel.lícules americanes. En el repartiment hi ha Josep Maria Caffarel, com el
conserge d'un hotel andalús, i una petita aparició de l'expresident del Barça
Joan Gaspart també com a conserge, però a Barcelona, cosa que ell coneix
perfectament, ja que és empresari del sector. Cinema per veure sense prejudicis
i si no estàs massa deprimit/ida.
EL REPORTER: * * *
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