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dissabte, 20 d’abril de 2013

EL REPORTERO de Michelangelo Antonioni EL REPORTER de Michelangelo Antonioni







Michelangelo Antonioni fue de los cineastas más personales y también de los más difíciles de comprender. Mucha de su obra trata de la incomunicación entre los seres humanos, y ha tenido la admiración de todo el mundo. Incluso superestrellas de Hollywood trabajaron en alguna película suya, como John Malkovich en una de sus últimas películas, o la que comento aquí, que contó nada menos que con Jack Nicholson cuando rodó también la película que le consagró definitivamente, “Alguien voló sobre el nido del cuco” de Milos Forman. Como es habitual, Antonioni narra de manera lenta la huida hacía adelante de un reportero de la TV británica, David Locke (Nicholson), que en un país africano dominado por una dictadura y con una guerrilla rebelde, después de quedarse su todoterreno atascado en la arena del desierto, llega a pie a un pequeño poblado, y en el hotel del lugar encuentra muerto a David Robertson (Charles Mulvehill), de un infarto. Decide intercambiar su identidad con la del difunto y volver así a Europa. Mientras la mujer de Locke llora su presunta muerte, el protagonista, ya con su nueva identidad, se pone en contacto con los representantes de los guerrilleros rebeldes a los que el difunto proporcionaba armas para derrocar al dictador. Hará un viaje que le llevará a España y a ciudades como Almería, Osuna e incluso Barcelona. Aquí se encontrará con una mujer (Maria Schneider, “El último tango en Paris”), que como él huye del hastío de su vida. Todo el argumento muestra las obsesiones del director, y en algunas frases pronunciadas por Nicholson se muestra cómo el ser humano no digiere bien la vida en general. Para los espectadores de aquí, resulta curiosa ver las ciudades antes mencionadas cómo eran en los últimos años del franquismo, sobre todo Barcelona. No obstante, el ritmo lento de Antonioni dificulta en muchos momentos seguir el argumento, aunque te intriga saber qué pasará con el protagonista y por ello esperas al final, duro, seco, pesimista, sin concesiones, una moda en aquella época del cine de autor. Pero no se entiende por qué de la huida hacía adelante de Locke, aunque el director quiera que nos lo imaginemos, mostrándonos pocas pinceladas de su pasado. Nicholson, centro absoluto de la trama, se adapta perfectamente a la narración pausadísima de Antonioni, nada que ver con sus películas americanas. En el reparto está Josep Maria Caffarel, como el conserje de un hotel andalúz, y un cameo del ex Presidente del Barça Joan Gaspart también como conserje, pero en Barcelona, algo que él conoce perfectamente, pues es empresario del sector. Cine para ver sin prejuicios y si no estás demasiado deprimid@.

EL REPORTERO: * * *

"EL REPORTER" de Michelangelo Antonioni

Michelangelo Antonioni va ser dels cineastes més personals i també dels més difícils de comprendre. Molta de la seva obra tracta de la incomunicació entre els éssers humans, i ha tingut l'admiració a tot arreu. Fins i tot superestrelles de Hollywood van treballar en alguna pel.lícula seva, com John Malkovich en un dels seus darrers treballs, o la que comento aquí, que va comptar ni més ni menys que amb Jack Nicholson, quan va rodar també la pel.lícula que el va consagrar definitivament, "Algú va volar a sobre el niu del cucut "de Milos Forman. Com és habitual, Antonioni narra de manera lenta la fugida cap endavant d'un reporter de la TV britànica, David Locke (Nicholson), que a un país africà dominat per una dictadura i amb uns escamots rebels, després de quedar el seu tot terreny encallat a la sorra del desert, arriba a peu a un petit poblat, i a l'hotel del lloc troba mort a David Robertson (Charles Mulvehill), d'un infart. Decideix intercanviar la seva identitat amb la del difunt i tornar així a Europa. Mentre la dona de Locke plora la seva presumpta mort, el protagonista, ja amb la seva nova identitat, es posa en contacte amb els representants dels guerrillers rebels als quals el difunt proporcionava armes per enderrocar el dictador. Farà un viatge que el portarà a Espanya i a ciutats com Almeria, Osuna i fins i tot Barcelona. Aquí es trobarà amb una dona (Maria Schneider, "L'últim tango a París"), que com ell, fuig del tedi dins la seva vida. Tot l'argument mostra les obsessions del director, i en algunes frases pronunciades per Nicholson es mostra com l'ésser humà no digereix bé la vida en general. Per als espectadors d'aquí, resulta curiós veure les ciutats abans esmentades com eren als darrers anys del franquisme, sobretot Barcelona. Tanmateix, el ritme lent d'Antonioni dificulta en molts moments seguir l'argument, tot i que et pot intrigar saber què passarà amb el protagonista, i per això hi espereu fins al final, dur, sec, pessimista, sense concessions, una moda en aquella època del cinema d'autor. Però no s'entén pas el perquè de la fugida cap endavant de Locke, encara que el director vulgui que ens ho imaginem, mostrant-nos poques pinzellades del seu passat. Nicholson, centre absolut de la trama, s'adapta perfectament a la narració pausadíssima d'Antonioni, res a veure amb les seves pel.lícules americanes. En el repartiment hi ha Josep Maria Caffarel, com el conserge d'un hotel andalús, i una petita aparició de l'expresident del Barça Joan Gaspart també com a conserge, però a Barcelona, cosa que ell coneix perfectament, ja que és empresari del sector. Cinema per veure sense prejudicis i si no estàs massa deprimit/ida.

EL REPORTER: * * *









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