El cine español necesitaba
nuevas ideas, que lo sacaran del encasillamiento que le ha llevado en los últimos
años a perder espectadores de manera alarmante, algo que no le ha ocurrido a su
vecino francés, el cual conserva una envidiable vitalidad, que aunque en las
últimas décadas ya no sea el referente mundial que fue hace medio siglo, hace
las películas que quiere y entre su público consigue éxitos grandiosos.
Fernando Trueba, con una filmografía muy irregular, con películas buenas y
otras mediocres, que inauguró en su día el subgénero “comedia madrileña” con
“Ópera prima” (1980) y ganó el Óscar con “Belle Époque” (1993), ha ideado con
el guionista francés Jean-Claude Carrière, colaborador de Buñuel en su etapa
francesa y en varios filmes de Milos Forman, la historia de un escultor francés
en la etapa final de su vida y su carrera, Marc Cros (Jean Rochefort), en un
pueblo de la Catalunya Nord, o para otros el Rosellón francés, al Sur del país,
cerca de la frontera española. Estamos en 1943, aun la época de la Francia de
Vichy y ocupada por los alemanes. Un día, se encuentran en el pueblo durmiendo
a una chica catalana exiliada, Mercè (Aina Folch, “El embrujo de Shangai”). Y
le ofrecen posar como modelo para las esculturas de Cros, por lo que tendrá que
posar desnuda la mayor parte del tiempo. Cros está desengañado de la vida, ya
en la vejez, y sintiendo próxima la muerte, la presencia de Mercè le da ganas e
inspiración para hacer nuevas obras. Con una excelente fotografía en blanco y
negro y una muy buena elección de los maravillosos paisajes de la zona, además
de un ritmo contemplativo y con la complicidad de un gran Jean Rochefort como
el escultor, cuya composición del mismo está entre lo arisco y lo entrañable.
La mujer del escultor la encarna Claudia Cardinale, ya lejos de sus años de
esplendor, pero que sigue conservando su carisma y talento como actriz. Y Chus
Lampreave como la criada de ambos, siempre eficaz como secundaria. Aida Folch
lo tiene más difícil en un papel que le obliga a desnudarse mucho tiempo, pero
sabe darle la réplica a Rochefort, y Fernando Trueba tiene el tacto de darle a
todo una sensualidad en su justo punto, jamás es vulgar ni chabacana, sólo
quería mostrar lo que siente cualquier pintor cuando tiene una modelo para sus
obras, y que como la mayoría de artistas, ellas tienen que posar desnudas. Hay
varios episodios de muestra de la zona, la ocupación alemana se adivina sin
verse nunca de cerca, también la presencia de la Resistencia encarnada en un
fugitivo que se esconde en la casa-taller del escultor… Muchos pequeños
detalles en una película que con sensibilidad muestra la creación artística en
un entorno hostil. Un Trueba que hacía mucho tiempo que no se veía, dada su
irregular filmografía, pese a su facilidad para tocar diversos géneros y
estilos. Últimamente parecía superado por su hermano David y por su hijo
Jonás Groucho, que han hecho películas con más éxito mediático.
EL ARTISTA Y LA MODELO: * * *
*
“L’ARTISTA I LA MODEL”
de Fernando Trueba
Al cinema espanyol li calia de
noves idees, que el traguessin de l’encotillament que l’ha portat en els últims
anys a perdre espectadors de manera alarmant, una cosa que no li ha passat al
seu veí francès, el qual conserva una envejable vitalitat, que tot i que en les
darreres dècades ja no sigui el referent mundial que va ser fa mig segle, fa
les pel.lícules que vol i entre el seu públic aconsegueix d’èxits grandiosos.
En Fernando Trueba, amb una filmografia molt irregular, amb pel.lícules bones i
d’altres mediocres, que va inaugurar al seu dia el subgènere “comèdia
madrilenya” amb “Òpera prima” (1980) i va guanyar l’Òscar amb “Belle Époque”
(1993), ha ideat amb el guionista francès Jean-Claude Carrière, col.laborador
de Buñuel en la seva etapa francesa i en diversos films de Milos Forman, la
història d’un escultor francès en l’etapa final de la seva vida i la seva
carrera, en Marc Cros (Jean Rochefort), dins un poble de la Catalunya Nord,
prop de la frontera. Estem al 1943, encara a l’època de la França de Vichy i
ocupada pels alemanys. Un dia, es troben al poble dormint a una noia catalana
exiliada, la Mercè (Aina Folch, “El embrujo de Shangai”). I li ofereixen posar
com a model per a les escultures d’en Cros, per la qual cosa hi haurà de posar
nua la major part del temps. En Cros està desenganyat de la vida, ja en la
vellesa, i tot sentint propera la mort, la presència de la Mercè li fa ganes i
inspiració per fer de noves obres. Amb una excel.lent fotografia en blanc i
negre i una molt bona elecció dels meravellosos paisatges de la zona, a més
d’un ritme contemplatiu i amb la complicitat d’un gran Jean Rochefort com
l’escultor, la composició d’aquest està entre d’allò més esquerp i
l’entranyable. La dona de l’escultor la fa la Claudia Cardinale, ja lluny dels
seus anys d’esplendor, però que segueix conservant el seu carisma i talent com
a actriu. I la Chus Lampreave com la minyona de tots dos, sempre eficaç com a
secundària. Aida Folch ho té més difícil en un paper que l’obliga a
despullar-se molt de temps, però sap donar-li la rèplica a Rochefort, i en
Fernando Trueba té el tacte de donar-li a tot una sensualitat dins el seu just
punt, mai no és vulgar ni grollera, només volia mostrar allò que sent qualsevol
pintor quan té una model per a les seves obres, i que com la majoria
d’artistes, elles han de posar nues. Hi ha diversos episodis de mostra de la
zona, l’ocupació alemanya s’endevina sense veure’s mai de prop, també la
presència de la Resistència encarnada en un fugitiu que s’hi amaga a la
casa-taller de l’escultor… Molts petits detalls en una pel.lícula que amb
sensibilitat mostra la creació artística dins un entorn hostil. Un Trueba que
feia molt de temps que no es veia, donada la seva irregular filmografia,
malgrat la seva facilitat per tocar diversos gèneres i estils. Darrerament
semblava superat pel seu germà David i pel seu fill Jonás Groucho, que han fet
pel.lícules amb més èxit mediàtic.
L’ARTISTA I LA MODEL: * * * *
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